Temu Duga Mendedahkan Diri Anda Yang Sebenar

Oleh Editor Leaderonomics|25-05-2017 | 0 Minit

Apabila penemu duga bertanya soalan semasa sesi temu duga, dia bukan cuma bertujuan mendapat jawapan tetapi juga untuk memahami keperibadian, pengalaman dan pendekatan calon dalam menangani rintangan.

Di sini terdapat beberapa soalan yang mungkin ditanya semasa sesi temu duga dan jawapan anda akan mendedahkan tentang diri anda.

Soalan 1

Beri contoh bagaimana anda menangani rintangan yang menghalang anda daripada mencapai matlamat.

Tujuan: Jawapan anda akan memberi gambaran kepada bakal majikan tentang jenis situasi yang anda anggap sebagai rintangan. Dia akan menilai cara anda menyelesaikan masalah dan kebijaksanaan dalam mendekati isu yang melibatkan orang.

Soalan 2

Apakah langkah-langkah yang akan anda ambil untuk meningkatkan kemahiran anda untuk mencapai kemajuan profesional?

Tujuan: Jawapan anda akan menunjukkan sama ada anda memiliki kebolehan mengenal pasti peluang yang akan membantu memajukan diri atau anda cuma bergantung kepada majikan untuk menyediakan berbagai pilihan.

Soalan 3

Apakah perkara pertama yang akan anda lakukan sekiranya anda dilantik ke jawatan ini?

Tujuan: Jawapan anda akan menunjukkan sejauh mana anda memahami keperluan jawatan berkenaan dan sama ada anda telah membuat kajian tentang organisasi tersebut dan cara ia berfungsi.

Berkaitan: Pilihan Kata Penting Dalam Membina Perwatakan Pemimpin

Pengetahuan anda mengenai organisasi dan fungsi serta perwakilannya akan memberi gambaran pertama yang baik kepada penemu duga.

Sekiranya anda berupaya menangani soalan-soalan itu dengan sempurna, kemungkinan besar anda akan ditawarkan pekerjaan tersebut.

Selamat Berjaya!

 

Untuk membaca artikel ini dalam bahasa Inggeris, klik What Your Answers Could Mean.

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Perwatakan, Identiti

Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com
Leaderonomics Logo

Izinkan kami meminta bantuan anda untuk menderma kepada penyelengaraan laman kami. Mahal jugak lah nak jaga blog ni.

Ramai di luar sana tidak ada akses kepada sumber yang diperlukan untuk mengasah potensi kepimpinan mereka. Oleh itu, content kami akan sentiasa diberikan kepada sesiapa sahaja yang berminat.

Sudikan kamu membantu?

© 2022 Leaderonomics Sdn. Bhd. Hak cipta terpelihara.

Perhatian: Pandangan yang dikongsi di blog ini adalah pendapat peribadi para pengarang dan tidak semestinya dikongsi oleh Leaderonomics.