Mengapa Tekanan Tempat Kerja Tidak Wujud

May 01, 2024 4 Minit
stress
Sumber:

Gambar daripada Storyset

Menghilangkan Ilusi: Punca Sebenar 'Tekanan' Tempat Kerja

Bersiap sedia untuk kebenaran yang sukar: Tekanan di tempat kerja, seperti yang biasa kita ketahui, tidak wujud. Betul. Apa yang dipanggil tekanan yang anda hadapi di tempat kerja? Ia berkemungkinan disebabkan oleh diri sendiri, lahir daripada kegagalan asas dalam komunikasi, keutamaan dan akauntabiliti. Mari kita hapuskan mitos ini dan hadapi punca sebenar.

Pecahan Komunikasi: Punca 'Tekanan'

Selami apa yang dipanggil tekanan di tempat kerja, dan pada terasnya, anda akan sering menemui gangguan komunikasi.Bayangkan ini: Anda tenggelam dalam tugasan dengan tarikh akhir yang semakin hampir. Kemudian, bos anda dengan santai meletakkan lagi satu tugasan di atas pinggan anda yang sudah melimpah. Adakah anda menolak? Jarang-jarang. Kebanyakan hanya mengangguk dan menambah tumpukan mereka yang akan datang.

Kenapa sabotaj diri begini? Ia adalah gabungan ketakutan - takut kelihatan tidak cekap, takut konfrontasi, atau hanya keengganan yang tertanam untuk menetapkan batasan. Ia bukan tentang kerja tambahan; ia mengenai ketidakupayaan anda untuk berkata, "Tunggu dahulu, itu terlalu banyak," atau “Saya perlukan kejelasan di sini.”

Ambil senario klasik di mana seseorang sedang menyelewengkan berbilang projek, namun, apabila diminta untuk mengambil yang lain, mereka bersetuju. Hasilnya? Waktu kerja yang dilanjutkan, semangat yang merosot, dan laluan pantas untuk keletihan, semuanya dilabelkan sebagai ‘tekanan di tempat kerja.’

Atau pertimbangkan contoh yang terlalu biasa di mana seseorang tidak begitu pasti tentang cara menangani tugas tetapi memutuskan untuk menyelesaikannya dan bukannya meminta bimbingan. Disusuli larut malam, kekecewaan yang memuncak, dan perasaan 'tekanan dengan kerja' yang tidak dapat dielakkan.

Ini bukan tentang tempat kerja yang menetapkan piawaian yang mustahil. Ia mengenai orang yang menetapkan diri mereka untuk kegagalan dengan tidak berkomunikasi dengan berkesan. Dengan tidak menyuarakan kapasiti mereka atau mencari bantuan yang diperlukan, mereka mencipta versi mereka sendiri 'tekanan di tempat kerja.' Ini bukan kerja; ia adalah kekurangan komunikasi yang lurus dan jujur.

Keutamaan: Di mana Segala-galanya Mendesak dan Tiada Sebenarnya

Mari kita atasi punca 'tekanan' seterusnya yang menyebabkan diri sendiri: seni keutamaan yang hilang. Bayangkan senario biasa: anda sedang melihat senarai tugasan dengan sembilan tugas, semuanya sepatutnya selesai pada hari Jumaat. Tetapi inilah persoalannya - adakah semua tugas ini benar-benar kritikal? Dalam kekacauan menandakan segala sesuatu sebagai kecemasan, realitinya adalah bahawa tidak ada yang benar-benar begitu.

Ia adalah perangkap biasa di tempat kerja. Segala-galanya ditampar dengan tag keutamaan tinggi, mewujudkan kitaran tugas 'mendesak' yang tidak berkesudahan. Ini bukan hanya tentang mempunyai banyak tugasan di atas pinggan anda; ia mengenai kegagalan untuk membezakan yang penting daripada yang lantang semata-mata.

Pertimbangkan adegan yang terlalu biasa bagi seorang pekerja yang terharu, setiap tugas ditandakan sebagai ‘ASAP.’ Mereka melompat dari satu tugas ke tugas yang lain, berusaha mengatasi masalah dan daripada merancang strategi. Akibatnya? Rasa tergesa-gesa yang bercelaru, pulangan yang berkurangan atas usaha, dan ilusi sentiasa 'tertekan' dengan kerja.

Kegagalan untuk memberi keutamaan secara berkesan ini bukanlah tanda pekerjaan yang menuntut. Ia mencerminkan pertimbangan yang bercelaru dan kekurangan pemikiran strategik. Ini tentang tidak mengambil sedikit masa untuk menilai, ‘Apa yang memerlukan perhatian segera saya, dan apa yang boleh menunggu?’ Dengan menganggap setiap tugas sebagai kebakaran lima penggera, anda bukan sahaja membakar senarai tugasan anda; anda membakar diri anda.

Akauntabiliti: Membongkar Penjahat 'Tekanan' Sebenar

Sekarang, mari kita fokus pada faktor yang sering diabaikan tetapi penting: akauntabiliti. Saatnya untuk menghadapi kenyataan - tugas-tugas yang memenuhi meja Anda tidak jatuh dari langit. Mereka sudah ada di sana, dan anda memilih untuk melihat ke arah lain. Penangguhan dan pengurusan masa yang buruk adalah punca sebenar di sini, menyamar sebagai ‘tekanan di tempat kerja.’

Ia adalah ilusi yang meluas di tempat kerja. Tugas bertimbun, tarikh akhir semakin hampir, dan tiba-tiba, ia berlumba dengan masa. Tetapi mari kita panggil apa itu: krisis yang dibuat sendiri. Menunggu sehingga saat akhir untuk menangani tanggungjawab anda bukanlah tanda kerja tekanan tinggi; ia adalah bukti anda mengelak daripada merancang dan berpandangan jauh.

Gambarkan tempat kejadian: Seorang pekerja, menyedari tarikh akhir yang semakin hampir, memilih untuk menundakannya sehingga ia menjadi api yang perlu dipadamkan. Apabila tarikh akhir tiba pada mereka, semuanya tidak dapat dielakkan, kegilaan terhadap aktiviti, yang membawa kepada tuntutan yang tidak dapat dielakkan sebagai ‘terlalu banyak beban kerja.’

Ini bukan tentang kerja melemparkan tentangan yang terduga; ia mengenai menjatuhkan bola anda sendiri. Ini tentang kegagalan untuk mengatur, memberi keutamaan dan mengambil tindakan tepat pada masanya. Dengan meninggalkan segala-galanya pada saat terakhir, anda tidak menunjukkan daya tahan atau keupayaan; anda meminati huru-hara dan menjenamakannya sebagai ‘tekanan di tempat kerja.’

Kesimpulan: Menghancurkan Ilusi Tekanan Tempat Kerja

Sudah tiba masanya untuk menghancurkan mitos tekanan di tempat kerja sekali dan untuk semua. Kebenaran yang sukar? Bukan pekerjaan yang menyesakkan anda di bawah tekanan yang tinggi; ia adalah pendekatan anda untuk mengendalikan apa yang ada pada pinggan anda. Ia akan menuding jari tanpa henti kepada kerja kita sebagai penjahat perlu berhenti. Sebaliknya, sudah tiba masanya untuk introspeksi - melihat secara nyata dan teliti cara kita berkomunikasi, mengutamakan dan mempertanggungjawabkan diri kita.

Mari kita hadapi: apa yang dipanggil tekanan yang anda hadapi di tempat kerja selalunya adalah hasil sampingan yang anda buat sendiri. Ini tentang kegagalan untuk menetapkan sempadan yang jelas, tidak menyelesaikan perkara yang benar-benar memerlukan perhatian anda, dan membiarkan penangguhan mengatasi anda. Ini bukan tentang beban kerja yang mustahil; ia mengenai ketiadaan strategi pengurusan yang berkesan.

Jadi, inilah perjanjiannya: kerja itu sememangnya tidak memberi tekanan, - pendekatan anda mungkin begitu. Anda berada dalam kuasa untuk menyelak skrip. Nilai semula cara anda mengendalikan tugas anda, cara anda berinteraksi dengan rakan sekerja dan cara anda melihat tanggungjawab. Buat perubahan ini dan anda mungkin mendapati bahawa 'tekanan tempat kerja' yang menindas mula berkurangan. Ingat, perubahan dalam perspektif boleh menjadi pengubah permainan dalam mengubah tekanan kepada cabaran yang boleh diurus.

Artikel ini diterbitkan pertama kali di leenallalingham.com

Artikel ini diterjemah daripada:

Why Workplace Stress Does Not Exist

Diterjemah oleh: Amirah Nadiah

Sila Kongsi

Perkembangan Peribadi

Tag: Anda Seorang Pemimpin, Tujuan Diri, Visi

Alt

Cadangan Buat Kamu

Mengingati Perkara

Bagaimana Otak Anda Mengingati Perkara

Berikut ialah petua yang sangat ringkas dan cepat tentang cara mengingati sesuatu perkara. Kita sememangnya pelupa. Cara terbaik untuk mengingati sesuatu ialah menggunakan petua oleh Dr. Terry Small dalam artikel ini. Teruskan membaca.

Mar 13, 2023 2 Minit

Wanita

Kehidupan Seharian Pekerja Gudang Wanita di NinjaVanMalaysia

Pernah terfikir bagaimana rasanya menjadi seorang wanita yang bekerja dalam industri yang kebanyakannya didominasi oleh lelaki? Dalam video ini, kami berbual dengan Nurazlin, seorang pekerja gudang wanita di #NinjaVanMalaysia, untuk mengetahui lebih lanjut tentang pengalaman dan kejayaannya sebagai seorang wanita dalam dunia lelaki.

Mar 15, 2023 10 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest