Menghubungkan Identiti dengan Niat

Dec 07, 2022 8 Minit
Identiti dengan niat
Sumber:

Gambar oleh Dương Hữu dari Unsplash

Bolehkah Anda Menjelaskan Keunikan Anda Sebagai Seorang Manusia?

Bertahun-tahun yang lalu, seorang kawan saya yang baru sahaja memperoleh sijil latihan jurulatih, menawarkan untuk membantu saya daripada kebiasaan hidup yang saya alami pada masa itu. Nota sampingan: kebanyakan kita semua berada dalam beberapa jenis kebiasaan pada suatu masa. Selalunya kebiasaan ini berakar dari keadaan fikiran kita sendiri, dan tindakan yang mungkin kita lakukan atau tidak. Bagaimanapun, menjadi Jurulatih mengajar saya bersama secawan kopi dan bermula dengan 'apa khabar?' dan seterusnya mengupas halangan dalaman saya untuk tumbesaran.

Walaupun saya sudah biasa dengan banyak proses yang serupa, bermain sebagai peserta sebenar adalah menyeronokkan. Tanpa mengetahui pengetahuan saya, dia meneruskan proses itu dan saya tersenyum mengikut arahannya yang ringkas tetapi berniat baik.

Di tengah-tengah sesi, dia berkata, “Raju sekarang kita perlu menentukan sifat kamu.”

Apa maksud awak?

Kami perlu menyatakan keunikan anda sebagai manusia dalam satu ayat, dia menjawab.

Baik.

Sebagai seorang manusia, “apakah perkara yang anda benar-benar ambil berat?”, dia bertanya.

Baiklah, saya mementingkan kejujuran. Saya mementingkan keberanian. Saya mengambil berat bahawa orang harus berbelas kasihan dan baik antara satu sama lain, saya menjawab.

Apa lagi, dia bertanya lagi?

Eh, saya juga suka apabila orang bercakap dan mengatakan apa yang mereka maksudkan dan maksudkan apa yang mereka maksudkan. Itu penting bagi saya; kataku lalu tersenyum.

Dan, apa yang anda mahu lakukan dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun akan datang, dia bertanya.

Saya ingin membaca, menulis, mempelajari sains dan falsafah. Saya ingin membantu orang lain mendapatkan kejelasan kemudian menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan. Ya, itulah yang saya ingin lakukan, jawab saya dengan yakin.

Betul, dia menjawab, jadi keunikan anda Raju ialah anda adalah makhluk yang berani, penyayang, tulen yang ingin membantu makhluk lain mendapatkan kejelasan kemudian menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan.

Saya tersenyum, dan dia berkata, bolehkah anda mengutarakan ayat itu dan kemudian menulisnya pada sekeping kertas, boleh?

Saya telah lakukannya.

Kemudian dia meminta saya untuk menghafal kenyataan itu untuk mengingatkan saya tentang siapa saya dan apakah niat saya. Saya mesti mengaku, bahawa ia berasa baik dan menaikkan semangat pada masa itu tetapi untuk hidup saya, saya tidak dapat mengingati kata-kata itu kerana ia dirangkai bersama. Walaupun saya menyimpan sekeping kertas itu, saya tidak pernah dapat menyebut ayat tersebut dari ingatan. Walaupun tulisan ini ditulis, kata-kata itu kedengaran indah tetapi agak berkabus di fikiran saya.

Rakan Jurulatih saya pada hari itu cuba mengeratkan hubungan antara identiti saya dan niat saya. Dia melakukan ini kerana mengaitkan kedua-dua ekstrem ini mengintegrasikan orang. Mengetahui diri anda dengan betul dan mengetahui apa yang anda mahukan dengan tepat menjadikan perkongsian yang kuat ke arah kejayaan.

Identiti anda ialah jumlah keseluruhan semua yang anda percayai dan semua yang anda hargai. Kepercayaan dan nilai ini, sepanjang hayat anda, telah terkumpul menjadi satu entiti…anda. Struktur genetik anda, persekitaran anda, pengaruh anda, pendidikan anda, dan pengalaman anda terus bertindan untuk menjadi anda. Untuk sebahagian besar hidup anda, anda mempunyai sedikit kawalan ke atas elemen ini tetapi lama kelamaan anda mula mengambil alih. Anda mula memilih dan mengukir diri anda sendiri. Anda mula menjadi Michael Angelo kepada David-anda sendiri. Ya, tidak kira betapa awal dalam hidup anda anda mengambil pahat dan tukul dan betapa sedar, berani, kreatif, penuh belas kasihan dan membina anda mula menggunakan alat ini. Di situ terletak penguasaan diri. Di dalamnya, identiti anda mengubah niat anda menjadi takdir.

Artikel berkaitan: Bagaimana Menjadi Kurang Negatif dan Menjadi Diri Sendiri 

Dalam pengalaman saya, terdapat banyak sekolah pemikiran dan pelbagai proses, yang akan melengkapkan anda dengan kebolehan untuk mengukir takdir yang anda inginkan. Terdapat banyak kaedah, yang membantu anda menghubungkan identiti anda dengan niat anda. Saya percaya rakan Jurulatih saya menggunakan salah satu yang lebih baik, pada masa itu.

Untuk anda, boleh saya tawarkan lima soalan, yang akan memandu anda melalui proses yang sama? Memikirkan soalan-soalan ini secara mendalam akan membantu anda 'mengenali diri anda' dengan lebih baik. Menjawab soalan-soalan ini dengan keberanian dan ketepatan akan mendorong anda ke arah yang anda inginkan. Saya cadangkan, ambil kertas dan pen dan tulis jawapan anda dengan perkataan yang mudah dan ringkas. Lakarkan pemikiran anda jika anda boleh dan lebih suka.

1. Apakah beberapa gelagat manusia yang paling membuatkan anda marah?
Apabila saya berkata, "hidupkan anda" maksud saya, mereka sama ada merayu atau membuat anda marah secara besar-besaran. Jika mereka menarik minat anda maka mereka adalah sesuatu yang anda hargai. Jika mereka membuat anda marah maka sebaliknya dari tingkah laku tersebut adalah apa yang anda hargai.

Pada ketika ini, izinkan saya mentakrifkan secara ringkas nilai. Nilai adalah kepercayaan yang dipegang kuat tentang kehidupan, kehidupan; tentang apa yang betul, salah, atau adil. Nilai kita mempengaruhi pilihan yang kita buat dan tindakan yang kita ambil. Sesetengah nilai dikenakan dan dipengaruhi ke atas kita, manakala yang lain adalah pilihan sebenar kita. Ada kemungkinan bahawa anda mungkin menghargai kekayaan dan ada kemungkinan anda akan menghargai komitmen. Yang pertama ialah nilai terminal, kadangkala dipanggil matlamat manakala yang kedua ialah nilai instrumental.

Memilih beberapa daripada kedua-dua jenis adalah baik asalkan anda merenung secara mendalam, jujur ​​dan memikirkan kebaikan dan keburukan setiap nilai. Ingatlah bahawa siapa anda dan apa yang anda mahukan; identiti dan niat anda bukan objek pegun. Mereka berada dalam keadaan fluks berterusan; bertambah baik, berkembang, dan berkembang setiap hari. Sebagai contoh, beberapa tahun yang lalu, kebebasan peribadi adalah sesuatu yang saya hargai. Hari ini, saya menghargai kebaikan dan belas kasihan.

2. Apakah satu atau dua perkara yang paling memakan masa dan tenaga anda setiap hari?

Perkara yang paling memakan tenaga saya ialah menyusun sains, falsafah dan amalan tingkah laku manusia. Kebanyakan masa saya dihabiskan untuk berfikir, merenung, menulis, membentangkan dan menerbitkan prinsip untuk pembangunan manusia. Saya menghargai pertumbuhan dan emansipasi.

Perkara yang mungkin memakan tenaga anda mungkin idea perniagaan, berita, kesusasteraan, perbincangan dan kajian. Oleh itu, nilai anda mungkin perusahaan, produktiviti, pengumpulan kekayaan, atau perkhidmatan. Anda boleh menjadi ibu bapa yang hidupnya dan masanya dipenuhi dengan cara membesarkan dan mengasuh anak-anak. Oleh itu, nilai anda mungkin kasih sayang ibu bapa atau keluarga.

Apa-apa sahaja. Selagi anda tahu dan mengenalinya sebagai sesuatu, itu memenuhi fikiran dan hati anda. Itulah yang anda nilai. Tidak perlu membandingkan nilai kita dengan orang lain. Ini bukan pertandingan. Setiap orang adalah unik. Apa yang kami lakukan di sini adalah mengiktiraf apa yang kami nikmati pada kebanyakan masa.

3. Apa yang anda impikan? Lebih khusus, apa yang anda impikan?

Apakah perbualan berterusan yang bermain di fikiran anda tentang masa depan? Tidak, bukan tentang apa yang berlaku pada masa lalu. Apakah yang anda fikirkan apabila anda duduk di tepi tingkap dan merenung ke awan? Apakah jenis lamunan yang anda sesat semasa anda terjaga dan tenang?

Apabila anda memikirkan soalan ini, berhati-hati dengan kata-kata seperti, 'Saya harus, saya perlu, saya mesti, saya perlu, dsb.,' Pernyataan dengan perkataan seperti ini didorong oleh nilai yang dikenakan dan dipengaruhi oleh persekitaran anda dan orang lain. Anda ingin mendengar kenyataan yang meringankan lamunan anda. Pernyataan dengan perkataan seperti, ‘Saya pilih, saya mahu, saya suka, dsb.’

Fikiran semasa detik-detik tenang ini adalah tarian antara bawah sedar anda dan minda sedar anda. Ia adalah perbualan yang mencabar untuk ditangkap tetapi apabila mendengar soalan ini adalah mungkin untuk mengingati intipati lamunan anda.

4. Apa sebenarnya yang anda mahukan tanpa syarat?

Ya, ini memerlukan respons yang berani. Respons yang sangat berani, jelas, dan mungkin juga radikal terhadap persekitaran anda. Sila ambil perhatian bahawa sebagai seorang individu dalam permainan kehidupan dengan 7.5 Billion orang lagi, anda perlu membuat pelarasan tertentu; anda perlu mematuhi peraturan masyarakat.

Namun, melalui semua tuntutan itu, semua bunyi bising dan trafik yang anda perlukan untuk menyematkan destinasi anda supaya anda boleh melukis peta. Jika anda tidak dapat menyatakan koordinat tepat destinasi anda, maka tidak mungkin peta akan membawa anda ke tempat yang anda mahu pergi.

Ya, pada peringkat seterusnya, strategi perlu dirangka dan matlamat perlu ditetapkan. Buat masa ini, adalah penting untuk berdiam diri, menjalankan semua perbendaharaan yang membentuk kehidupan anda, dan memutuskan apa dalam nama syurga yang anda mahukan.

Pada peringkat ini, perbualan antara minda sedar dan tidak sedar anda perlu berlaku di korteks serebrum tanpa ketakutan tidak rasional yang bersembunyi di bawah sedar.

5. Apakah perkara, dalam keadaan semasa anda, yang anda sanggup lepaskan?

Helang di atas tebing, apabila dia ingin mencapai titik yang lebih tinggi, perlu melompat dari tebing. Dia perlu melepaskan keselamatan dan keselesaan.

Semua keadaan masa depan yang ideal kita sentiasa jauh dalam masa dan ruang. Oleh itu, perjalanan dari sini ke sana memerlukan kos, usaha, dan masa yang diperlukan.

Fikirkan perkara ini dengan teliti dan logik. Perkara yang anda mungkin perlu lepaskan mungkin bukan 'benda' dalam erti kata literal. Mereka mungkin kepercayaan, tabiat, atau kasih sayang yang kukuh terhadap keselamatan dan keselesaan. Adalah lebih baik untuk rajin menyenaraikan yang anda mesti berpisah.

Bertahun-tahun yang lalu, saya ingin lebih terlibat dalam kerja saya di bahagian lain di dunia tetapi saya terus berlegar-legar dan terlibat di India. Sebabnya ialah rasa sayang saya terhadap seorang kakak terus menarik saya ke sana. Saya tahu apa yang saya mahu. Saya juga tidak dapat melepaskannya. Ia adalah pertembungan nilai antara kebahagiaan hati saya dengan apa yang saya ketahui lebih baik untuk pertumbuhan profesional saya.

Menjawab soalan ini dengan teliti akan membolehkan anda melompat dari tebing dan mendaratkan anda ke eselon pilihan anda.

Soalan satu hingga tiga akan memberi anda kejelasan tentang identiti dan pengetahuan diri anda sendiri. Soalan tiga hingga lima akan menguatkan niat anda.

Apabila kedua-dua pihak ini diwujudkan dan anda menggali dengan tekad anda, membina jambatan antara identiti dan niat anda akan menjadi proses automatik yang intuitif. Setiap saat, setiap hari, setiap tindakan kecil yang anda lakukan akan menjadi satu yang membuahkan hasil.

Ia akan menjadi seperti meletakkan batu bata di antara dua tiang yang sejajar.

Sepanjang proses ini, nilai dan visi anda memperoleh resolusi yang lebih tinggi. Anda menjadi tenang dari segi emosi, yakin, berani, tulen, dan juga belas kasihan terhadap semua orang lain yang berada dalam perjalanan mereka sendiri. Perbezaannya ialah anda akan 'mengetahui diri anda sendiri' dan mengetahui mengapa dan ke mana arah tuju anda.

Berikut adalah lima soalan, sekali lagi,

  • Apakah beberapa gelagat/faktor manusia yang paling membangkitkan semangat anda?
  • Apakah satu atau dua perkara yang paling mengisi tenaga dan masa harian anda?
  • Apa yang anda impikan? Lebih khusus, apa yang anda impikan?
  • Apa sebenarnya yang anda mahukan tanpa syarat?
  • Apakah perkara, dalam keadaan anda sekarang, yang anda sanggup lepaskan?

Manjakan diri dan libatkan diri anda dalam soalan-soalan ini. Letakkan hati dan fikiran anda untuk menjawabnya supaya anda tidak perlu menghafal perkara seperti, "jadi keunikan anda Raju ialah anda seorang yang berani, penyayang, makhluk tulen yang ingin membantu makhluk lain mendapatkan kejelasan kemudian menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan. .”

Semoga selamat sampai! 

Artikel ini diterjemah daripada: Linking Identity to Intentions

Leaderonomics.com ialah laman web bebas iklan. Sokongan dan kepercayaan berterusan anda kepada kami membolehkan kami mengatur, menyampaikan dan mengekalkan penyelenggaraan laman web kami. Apabila anda menyokong kami, anda membenarkan berjuta-juta orang untuk terus membaca secara percuma di laman web kami. Adakah anda akan memberi hari ini? Klik di sini untuk menyokong kami.

Sila Kongsi

raju_mandhyan_643eb0_aa7b92c8cc.jpeg

Raju ialah pengarang, penceramah dan jurulatih di Inner Sun. Semangat dan bakatnya yang mendalam untuk memotivasi dan memberi inspirasi kepada orang ramai secara automatik menariknya ke dalam profesion kejurulatihan dan membangunkan orang lain. Beliau berunding dengan ketua perniagaan besar dan pemilik perniagaan, dan menyediakan bimbingan eksekutif dan silang budaya kepada pemimpin ekspatriat dan global.

Cadangan Buat Kamu

Pandemik Memberikan Keburukan Terhadap Keseimbangan Jantina

Pandemik Memberikan Keburukan Terhadap Keseimbangan Jantina

Oleh Zoe Kinias. Kemajuan ke arah pariti jantina merosot semasa wabak. Agenda jantina mundur. Di sini penulis menghimpunkan lima cara pemimpin boleh mengambil langkah kecil ke arah mencapai kesetaraan gender. Baca terus untuk mengetahui lebih lanjut.

Oct 03, 2022 5 Minit

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Akui Kesilapan Di Tempat Kerja: 10 Cara Terbaik

Kita tidak boleh lari dari kesilapan. Biarpun naluri kita akan lazimnya mempertahankan diri tetapi sekiranya kita bersalah, akuilah kesilapan itu. Tontoni video TOP 10 untuk belajar cara-cara mengakui kesilapan di tempat kerja.

Aug 09, 2017 8 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest