Bekerja Keras dan Kekalkan Kesihatan yang Baik

Oleh Eva Christodoulou|16-06-2020 | 1 Minit

Kita sering terperangkap di tempat kerja sehingga kita jarang mempunyai masa untuk bersama keluarga dan rakan-rakan. Apa yang lebih membimbangkan adalah, kita tidak mempunyai masa untuk menjaga kesihatan dan kesejahteraan diri kita.

Teknologi yang seharusnya menolong kita untuk menyelesaikan tugasan kerja telah menyukarkan dan menghentikan kita dari terus bekerja dan melaksanakan tanggungjawab dan keperluan peribadi kita.

Kita sering mulakan rutin pagi dengan terus melakukan kerja –  melihat telefon pintar dan terjebak dalam menjawab e-mel dan mengakhiri hari dengan cara yang sama seperti bagaimana kita mulakannya – memeriksa telefon pintar sekali lagi.

Tambahan pula, dengan komitmen berkeluarga, kita hanya mempunyai sedikit masa untuk menjaga kesihatan. Adakah kita memperhatikan apa yang kita makan, atau kita hanya mengambil apa yang disajikan di hadapan? Adakah kita mempunyai masa untuk bersenam, bermeditasi, atau hanya bersantai, untuk menjaga kesihatan badan kita? Sayangnya, kita sering kali tidak mengutamakan kesihatan diri ketika sedang sangat sibuk.

Jadi, mari kita ubah menjadi lebih sihat: Cari jalan untuk meningkatkan tabiat makan yang sihat dan lakukan senaman anda. Fikirkan, berapa lama anda boleh terus berjalan tanpa badan yang sihat? Pastikan anda meluangkan masa untuk menjaga kesihatan badan anda. Dan, sebagai kesan sampingan yang baik, selain daripada menjadi lebih sihat, anda juga akan menjadi lebih produktif ketika melakukan kerja.

“Badan sihat, minda cerdas”

 

 

Untuk berhubung dengan lebih lanjut, email editor@leaderonomics.com 

Sila Kongsi

Eva yakin bahwa semua orang bisa menjadi sosok pemimpin yang mereka inginkan, jika mereka mau berusaha dan belajar dari orang-orang yang ada di sekitar mereka.
Leaderonomics Logo

Izinkan kami meminta bantuan anda untuk menderma kepada penyelengaraan laman kami. Mahal jugak lah nak jaga blog ni.

Ramai di luar sana tidak ada akses kepada sumber yang diperlukan untuk mengasah potensi kepimpinan mereka. Oleh itu, content kami akan sentiasa diberikan kepada sesiapa sahaja yang berminat.

Sudikan kamu membantu?

© 2022 Leaderonomics Sdn. Bhd. Hak cipta terpelihara.

Perhatian: Pandangan yang dikongsi di blog ini adalah pendapat peribadi para pengarang dan tidak semestinya dikongsi oleh Leaderonomics.