Rasa Bosan? Cubalah Sesuatu Yang Baharu

Sep 12, 2019 1 Minit
aktiviti baharu, aktif, aktiviti luar zon selesa

Mudah sekali kita berasa selesa dengan hidup kita dan cuma membuat perkara-perkara dalam zon selesa. 

Dalam zon ini, hati kita tidak mudah terguris; kita mungkin menjadi begitu mahir membuat sesuatu yang biasa kita lakukan; dan jangkaan kita barangkali selari dengan suasana sekeliling, jadi kita tidak kecewa.

Tetapi dalam suasana biasa-biasa ini, unsur magik tidak dinikmati. Secara terus-terang, saya boleh berkongsi bahawa tiada apa yang baik dalam hidup saya pernah berlaku dalam suasana selamat zon selesa saya. 

Dalam saat-saat yang anda merasa diri tercabar, tatkala anda ingat ‘Sial sekali, mungkin ini bukan idea yang bagus’ dan kemudian terasa ingin menyerah – jika anda boleh melepaskan diri dari keraguan itu dan mengorak langkah keluar – saya berjanji, perkara-perkara yang bagus akan berlaku.

Jika hidup mula merasa rutin dan biasa-biasa belaka – cuba perkara baharu. Berikut adalah beberapa tip untuk berbuat demikian:

1. Jangan takut 

Ketakutan menghalang kita daripada melakukan banyak perkara. Jangan segan bercakap dengan orang yang anda tidak kenali, atau cuba kemahiran baharu. Mereka juga mungkin sama-sama gentar. Jika anda mengambil inisiatif, kerapkali mereka akan membalas  dengan sambutan yang mesra.

Apa sekalipun akan berasa janggal apabila dilakukan buat beberapa kali pertama, tetapi sekiranya anda kerap bertemu dan bercakap dengan lebih ramai orang yang tidak dikenali, anda akan mula merasa lebih selesa (atau seperti saya, anda akan mencari jalan untuk membuat remeh kejanggalan yang anda rasai).

2. Bermula secara kecil-kecilan

Anda akan berhadapan dengan banyak pilihan. Sekiranya anda ingin belajar memasak, kunjungi perpustakaan baik yang fisikal mahupun dalam talian – cari buku masakan dan cuba beberapa resipi, atau pinjam buku dalam genre yang anda biasanya tidak akan baca. Cuba buat kerja sukarela – beberapa jam yang anda luangkan pasti membantu seseorang dan anda mungkin belajar sesuatu yang baharu dalam proses itu. Cuba sukan yang baharu, atau pergi berjalan-jalan di lokasi baharu. Hubungi kembali seseorang teman yang sudah menjauhkan diri. Kita semua cukup sibuk dengan kehidupan harian dan hubungan dengan teman mudah menjadi renggang. Hubungi seseorang yang anda sudah lama tidak hubungi dan cadangkan untuk pergi ke sesuatu tempat yang anda belum pernah kunjungi.

Berkaitan: Jangan Jadi Yang Biasa-Biasa. Jadi Yang Terbaik.

3. Simpan jurnal

Saya peminat besar aktiviti menyimpan jurnal, menulis catatan tentang aktiviti hidup. Apabila anda mencuba perkara baharu, buat catatan. Apa yang anda suka/tidak suka? Adakah ia mencetuskan idea-idea lain? Bangunkan idea itu. Buat senarai perkara yang anda ingin cuba dan tandakannya apabila sudah selesai membuatnya.

4. Bertahan

Jangan cepat menyerah kalah – jarang sekali seseorang itu membuat sesuatu dengan baik pada kali pertama dia melakukannya. Apabila saya cuba luncur air dengan anak saya Sam semasa tahun lompangnya, saya terjatuh begitu banyak kali yang tak terkira. Cukup sukar berenang menentang arus besar dan terpaksa mengerah tenaga apabila terjatuh berkali-kali. Tetapi lama-kelamaan, anda akan boleh berdiri, dan rasanya sungguh enak sekali. Rasa pencapaian begitu seronok sekali, mengatasi segala rasa mengarut yang dialami.

Akhir kata

Saya berharap tip-tip ini akan menginspirasikan anda untuk melangkah ke luar dan cuba sesuatu yang baharu.

 

Richard Branson ialah pengasas Kumpulan Virgin.
Untuk membaca artikel ini dalam bahasa Inggeris, klik Stuck in a rut? Tips on Try something new.
Sumber imej terencana: The Virgin Strive Challenge

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Tujuan Diri, Visi

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Penangguhan

Petua Mengatasi Berlengah-lengah Mengikut Puncanya

Oleh Marulam Sitohang. Lebih banyak anda tahu tentang sebab anda berlengah-lengah, lebih bersedia anda untuk mengubah pemikiran anda mengenai tingkah laku itu.

Dec 18, 2023 3 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Kepimpinan Itu Ekstrem

Kepimpinan ekstrem adalah gelagat pemimpin yang hebat. Mereka bijak memilih tindakan yang bersesuaian dengan keadaan dan masa. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Kepimpinan Itu Sesuatu Yang Ekstrem!

Jul 16, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest