5 Tips Yang Mungkin Menjatuhkan Kepimpinan

Aug 27, 2020 2 Minit
Cara Menjatuhkan Kepimpinan

“Apa yang anda percaya sebagai pemimpin akhirnya akan menentukan siapa anda menjadi pemimpin.”


Sayangnya, kepercayaan yang dipegang oleh banyak pemimpin tidak hanya ketinggalan zaman, tetapi mereka dapat membatasi potensi pertumbuhan pemimpin yang mengikuti idea-idea ini.
Berikut adalah 5 kepercayaan yang paling biasa dipegang.

1. “Jangan sekali-kali membiarkan mereka melihat anda berpeluh”

Kepercayaan ini muncul dari hari pertama ketika seorang pemimpin dipandang tinggi kesempurnaannya seperti Superman. Kenyataannya adalah bahawa hari ini, jangkaan yang tidak dapat dilupakan cenderung menimbulkan lebih banyak kecurigaan daripada rasa hormat.
Ini bukannya untuk mengatakan bahawa pemimpin mampu menyokong ketakutan dan ketidakpastian yang berterusan. Tetapi pemimpin mesti dilihat tulen.

2. Keseorangan 

Gambaran yang terlintas dalam fikiran ketika seseorang memikirkan kepercayaan kepemimpinan klasik ini adalah tentang pemimpin yang jauh terpencil. Walau bagaimanpun, seorang pemimpin hanya perlu merasa kesepian seperti yang dia pilih. Pemimpin perlu memikulnya untuk memperluas dan memperdalam hubungan bersama dunia.

3. “Bukan apa yang anda tahu, tetapi siapa yang anda tahu”

Perkembangan kepimpinan bukannya hasil daripada pertumbuhan peribadi tetapi juga sebagai hasil sampingan daripada memiliki akses rahsia kepada ‘siapa’ yang mempunyai kuasa tertentu.
Konsep ini sangat ketinggalan zaman pada masa kini.
Benar, pemimpin perlu selalu memperluas dan memperdalam hubungan mereka, tetapi ini adalah untuk kepentingan orang lain, bukan untuk kemajuan diri.

4. “Jangan bekerja lebih keras; bekerja dengan lebih bijak”

Di suatu tempat, ‘bekerja dengan bijak’ sebaliknya dianggap sebagai bekerja keras.
Pemimpin hari ini tahu bahawa bekerja keras adalah bekerja dengan bijak.

5. “Anda tidak boleh mengajar haiwan peliharaan lama anda dengan helah baru”

Pernah ada kepercayaan bahawa, pada titik perkembangan tertentu pemimpin secara semula jadi akan mencapai luar dari jangkaan.
Lihatlah pada zaman sekarang. Anda dapat melihat bahawa tidak mengira usia, pemimpin dapat terus belajar dengan efektif.
Pemimpin mempunyai hak kepada mereka yang dipimpin untuk terus mengembangkannya. Salah satu cara yang paling penting untuk memastikan pertumbuhan tersebut adalah dengan menghilangkan kepercayaan kepimimpinan yang ketinggalan zaman dan juga boleh menghalang perkembangan anda.
Oleh itu, luangkan masa untuk mempertimbangkan sama ada mana-mana prinsip ini membataskan kepimpinan anda.
Kerana apa yang anda percayai akan menentukan siapa anda jadi di masa hadapan.
 
Untuk berhubung dengan lebih lanjut, email editor@leaderonomics.com 
 

Adakah anda seorang yang senantiasa belajar. Gunalah app NECOLE

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Anda Seorang Pemimpin

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

kelly-sikkema-4le7k9XVYjE-unsplash.jpg

Tunjukkan Nilai Mereka: Faedah Melayani Kesyukuran

Oleh Roshan Thiran. Tanpa pasukan, bagaimana seseorang akan memimpinnya? Anda mungkin seorang pemimpin yang hebat, tetapi penting untuk mengingati semua orang yang membantu anda mencapai matlamat anda. Beri penghargaan kepada mereka dan kekal merendah diri dengan menyatakan rasa terima kasih.

Oct 20, 2022 2 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Tip Kepimpinan: Pembelajaran Efektif Melalui Pengalaman

Cuma 10% daripada pembelajaran efektif diperolehi daripada latihan dalam kelas, 70% adalah berasaskan pengalaman, dan 20% adalah melalui pemerhatian.

Apr 13, 2018 2 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest