Sanggupkah Anda Tutup Perniagaan Anda?

Aug 28, 2020 5 Minit
Alt
Keputusan untuk tutup perniagaan bukanlah sesuatu yang mudah, tetapi kadang-kala ia tidak boleh dielakkan.

Saya yakin banyak yang membuat kesimpulan bahawa perniagaan mereka tidak berfungsi dan terpaksa membuat pilihan ngeri untuk menutup perniagaan.

Patutkah anda tutup perniagaan, atau bertahan?

Banyak pemilik perniagaan terpaksa duduk dan merenungkan apa yang akan terjadi terhadap syarikat mereka semasa wabak pandemik COVID-19 melanda, terutamanya ketika Perintah Kawalan Pergerakan. Saya yakin bahawa ramai mengambil keputusan yang ngeri untuk menutup perniagaan mereka kerana perniagaan yang tidak berfungsi.

Membuat keputusan untuk meninggalkan perniagaan adalah perkara yang tidak mudah, tetapi ia merupakan keputusan yang perlu dilakukan dalam kehidupan suatu hari nanti. Oleh itu, walaupun menyakitkan, fahamilah bahawa ini adalah sebahagian penting daripada memanggil diri kita sebagai usahawan. Dalam masa yang sukar ini, saya ingin menawarkan perspektif dan semoga ia boleh membantu anda membuat keputusan dengan lebih mudah.

1. Adakah anda cukup mencintai saya untuk menjaga saya?

Saya suka membandingkan memiliki hubungan. Saya yakin saya boleh mengambil risiko mengatakan bahawa anda pernah menjalin hubungan sebelum ini, yang bermaksud hubungan sebenarnya dengan sesama manusia.

Bayangkan sekiranya anda baru terlibat dalam hubungan peribadi. Anda tahu apa yang dikehendaki oleh orang lain, apa keperluan mereka dan apa yang menggembirakan mereka. Anda sanggup mengorbankan masa, wang, dan perhatian anda untuk menyediakan apa yang mereka perlukan.

Tetapi inilah masalahnya: anda tidak pernah memberitahu mereka apa yang anda mahukan. Natijahnya, hubungan bertepuk sebelah tangan. Sebagai salah seorang rakan yang merupakan pekerja sosial, ingin mengatakan bahawa ini adalah asas hubungan.



Adakah anda mahu menjalin hubungan seperti itu? Setakat ini, tidak ada satu orang yang saya ajukan soalan ini yang pernah mengatakan “Ya, saya ingin berada dalam hubungan yang bertepuk sebelah tangan.”

Tetapi bukankah begitu caranya kebanyakan pengusaha memulakan perniagaan mereka? Bukankah penceramah dan buku mengajar kita untuk memulakan perniagaan?

Mereka mengatakan bahawa keperluan perniagaan dan pelanggan selalu diutamakan. Anda mendengar banyak perkara mengenai pengembangan, perkhidmatan dan perjalanan pelanggan.

Bagaimana dengan anda dan keperluan anda?

Sama seperti dalam hubungan sebenar, anda juga mesti memenuhi keperluan anda. Oleh itu, tanyakan pada diri anda, “Apa yang perniagaan boleh berikan kepada saya?” Jelaskan tentang perkara itu dan kemudian perhatikan perniagaan anda dan tanyakan kepada diri sendiri, secara terbuka dan jujur, “Adakah saya boleh memenuhi keperluan saya?”

Sama seperti anda mesti mengutamakan perkembangan pelanggan, mulailah memikirkan pembangunan keusahawanan. Ingatlah bahawa tanpa pelanggan perniagaan tidak akan berjalan, tetapi tanpa anda, perniagaan itu tidak akan wujud dan anda mesti memastikan bahawa anda akan bertahan ketika perniagaan dalam masalah.

Melihat kembali komen mengenai hubungan yang bertepuk sebelah tangan dan melihat kehidupan usahawan biasa, berapa banyak usahawan yang memenuhi keperluan mereka – biarkan itu tenggelam.

Sekiranya anda melakukan pekerjaan dan menyedari bahawa anda tidak memenuhi keperluan anda, maka anda akan menghadapi beberapa keputusan. Terdapat beberapa langkah sebelum anda memikirkan untuk menutup syarikat anda.

Anda dapat membentuk semula perniagaan untuk memenuhi keperluan anda dengan mengubah model perniagaan, perancangan dan strategi kewangan. Pasa dasarnya anda merancang semula perniagaan anda sehingga dapat memenuhi keperluan. Namun, jika ini tidak berjaya dan anda tidak dapat menjalankan perniagaan untuk memenuhi keperluan, anda masih boleh mempertimbangkan pilihan lain.

Anda boleh mengekalkan syarikat anda dan membiarkannya memenuhi beberapa keperluan anda semasa anda memulakan perniagaan lain yang akan mengisi jurang yang ditinggalkan oleh perniagaan semasa. Saya tahu dalam hubungan, kebanyakan orang hanya akan mempunyai satu pasangan, tetapi dalam perniagaan, saya dapat memiliki seberapa banyak yang saya mahukan. Saya boleh mempunyai banyak perniagaan.

Sekiranya tidak ada dua pilihan sebelumnya yang dapat dilaksanakan, maka anda akan membuat keputusan yang terakhir, iaitu menutup syarikat anda.

Anda pernah melakukannya sebelum ini

Sekiranya anda harus menjauhkan diri dari perniagaan yang ada tetaplah dalam pemikiran untuk menjalin hubungan dan menerapkan perspektif berikut.

Setiap orang pada masa tertentu dalam hidup mereka harus menjauhkan diri dari hubungan yang buruk. Ini mungkin hubungan peribadi, bos, pembekal, rakan, ahli keluarga atau perkahwinan. Pernahkah anda menjauhkan diri dari hubungan yang tidak baik?

Dalam 100% kes ketika saya bertanya kepada orang ramai adakah mereka pernah menjauhkan diri dari hubungan buruk, mereka mengatakan bahawa mereka menjadi lebih baik pada hari ini kerana keputusan itu. Jika tidak, pastinya mereka akan menjadi lebih buruk jika meneruskan hubungan itu.



Saya mahu anda memikirkan hubungan yang paling terburuk yang pernah anda tinggalkan dan bertanya kepada diri sendiri, sejauh mana lebih baik anda sekarang kerana anda meninggalkannya? Fikirkan hasilnya, anda lebih bahagia pada hari ini.
Perkara yang sama berlaku untuk menutup syarikat yang tidak berkekalan. 

Tidak ada yang salah dengan menjauhkan diri dari perniagaan yang secara emosional membuat anda sakit, membuang tenaga, dan mematahkan semangat anda. Ia juga tidak berfungsi dalam hubungan, dan juga tidak berfungsi dalam syarikat.
 

Saya mahu anda memikirkan hubungan yang paling terburuk yang pernah anda tinggalkan dan bertanya kepada diri sendiri, sejauh mana lebih baik anda sekarang kerana anda meninggalkannya? Fikirkan hasilnya, anda lebih bahagia pada hari ini.


Menjauhkan diri dari syarikat yang tidak baik bermakna anda dapat memberi fokus pada permulaan baru dengan mata yang segar, impian segar, motivasi segar, dan semangat yang segar. Anda boleh bermula sekali lagi. 

Tidak ada yang menghalang anda dan semakin cepat anda melakukannya semakin banyak sumber wang tunai yang mungkin anda masih ada untuk memulakan sesuatu yang baru.

Saya tahu ini boleh menjadi keputusan yang sangat sukar dan jika anda berusaha memahami keputusan menutup perniagaan atau memelihara perniagaan, maka hubungi kami untuk mendapatkan nasihat. Saya telah banyak membantu pemilik perniagaan untuk membuat keputusan yang sukar mengenai perniagan mereka dan mereka akhirnya lebih baik pada hari ini.

Nasihat terbaik yang boleh saya berikan adalah tidak bercakap dengan ahli keluarga dan rakan mengenai keputusan ini. Itu bermaksud anda harus meninggalkan mereka dalam kegelapan. Sudah tentu, kongsikan pendapat dan masalah yang anda ada dengan mereka, tetapi ada baiknya mentor membimbing anda melalui perkara ini sehingga anda yakin bahawa anda mempunyai perspektif di luar pemikiran anda sendiri. 

Kenapa? Kerana kita mepunyai hubungan emosional dengan perniagaan kita sendiri dan rakan dan keluarga yang mungkin juga membuat kita terus dalam perniagaan itu kerana mereka benci melihat kita gagal.

Walau apa pun, anda boleh melakukan ini dan menutup syarikat anda. Perniagaan sekadar idea dan inspirasi yang dilaksanakan. Selagi anda mempunyai idea yang boleh direalisasikan di dunia, anda boleh memulakan syarikat lain.
 

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Detik Penting

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Pekerja

Membuka Topeng Fleksibiliti: Betulkah Ia Nampak

Oleh Roxanne Calder. Fleksibiliti tempat kerja: Adakah semuanya kelihatan? Terokai kebenaran dan cabaran aliran pasca-pandemi ini. Temui perkara yang diperlukan untuk menjadikannya berfungsi.

Aug 13, 2023 4 Minit

Roshan Thiran

Tahun Baru, Diri Baru bersama Roshan Thiran

Di episod 1, host Waheeda menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk membincang tentang azam tahun baru. Ia adalah topik yang menjadi tanda tanya kepada ramai individu pada masa kini. Pentingkah resolusi tahun baru kepada kita semua? Di sini, Encik Roshan memberitahu bahawa kita mempunyai pilihan lain jika kita tidak ada resolusi tahun baru.

Mar 12, 2023 10 Min Podcast

Alt

Kepimpinan Itu Ekstrem

Kepimpinan ekstrem adalah gelagat pemimpin yang hebat. Mereka bijak memilih tindakan yang bersesuaian dengan keadaan dan masa. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Kepimpinan Itu Sesuatu Yang Ekstrem!

Jul 16, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest