Anda Bekerja Berlebihan Masa?

Oleh Editor Leaderonomics|10-12-2019 | 4 Minit

Pemimpin perlu beri lebih perhatian kepada pekerja-pekerja yang bekerja ‘overtime’

Jam sudah menunjukkan pukul 7 malam, anda rasa masa seperti berjalan dengan pantas. Anda masih duduk melihat ke arah laptop dan membalas email – bertukar posisi kedudukan di kerusi kerana terasa sakit belakang dan anda meletakkan minyak angin di kepala.

Mungkin sudah tiba masanya untuk pulang ke rumah? Kesesakan lalu lintas kemungkinan sudah kurang dan anda masih belum makan malam. Anda sudah bekerja lebih masa tetapi rasa bersalah untuk minggalkan kerja yang masih banyak. Jadi apa yang harus dilakukan?

Agensi pekerjaan Regus menjumpai 15% dari pekerja Malaysia bekerja lebih dari 11 jam sehari walaupun Kerajaan Malaysia telah mengumumkan bahawa seseorang sepatutnya bekerja hanya maksimum 10 jam sehari dan 48 jam seminggu.

Dunia yang moden telah memperkenalkan bekerja secara digital – melahirkan lebih ramai lagi individu yang bekerja berlebihan masa kerana teknologi yang maju.

Ketua penyelidik Dr Huong Dinh dari Australian National University (ANU) Research School of Population Health berkata, “Bekerja pada masa jangka yang lama memberi kesan yang lebih buruk untuk masalah kesihatan dan mental, ini kerana mereka tidak mempunyai cukup rehat.”

Ini benar terutamanya kepada wanita yang bekerja berlebihan masa di rumah. “Walaupun secara purata wanita juga mempunyai kemahiran seperti lelaki, tetapi wanita menggunakkan masa lebih untuk penjagaan dan melakukan kerja dirumah,” Kata Dr Dinh.

Wanita diminta untuk bekerja lebih dari yang sepatutnya, tidak mungkin wanita bekerja lebih dari apa yang diharapkan kerana wanita akan berkompromi dengan kesihatan mereka.

Berkaitan Masa Hadapan Subsektor Penjagaan Kesihatan

Berita tentang kematian pekerja di Asia Tenggara yang runtuh akibat kerja yang berlebihan telah disiarkan di berita beberapa baru-baru ini. Kita mengetahui masalahnya tetapi apakah tindakan yang kita ambil? Adakah kita mementingkan keluaran produk daripada nyawa manusia?

Sudah dinyatakan, bahawa bukti ini tidak menyokong idea bahawa bekerja lebih banyak jam membawa kepada keluaran produktiviti yang lebih baik. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), masalah kemurungan dan kecemasan merosakkan ekonomi global US$1 trilion setiap tahun sementara setiap US$1 melabur untuk rawatan kemurungan dan kecemasan membawa kepada pulangan US$4 untuk kesihatan yang lebih baik dan keupayaan untuk bekerja. Walau bagaimanapun, kos dapat dikurangkan jika kita mempunyai jadual yang lebih struktur.

Tambahan pula, Organisasi Ekonomi dan pembangunan (OECD) telah menjumpai lebih banyak produktiviti. Oleh itu, ia mempunyai ganjaran yang lebih baik – pekerja boleh mempunyai lebih masa.

Orang Yunani merupakan individu-individu yang berkerja paling keras dalam OECD, dengan purata 2,000 jam setahun kalau dibandingkan dengan orang German, dengan purata yang agak rendah iaitu 1,400 jam setahun. Namun begitu, didapati produktiviti German lebih tinggi pada takat 70%. Jadi, bekerja berlebihan masa tidak bermaksud kerja menjadi lebih baik atau mendapat pengeluaran lebih baik.

Mempunyai masa yang lebih lama membantu kita untuk merehatkan fisikal dan mental dengan banyak perkara produktiviti. Masa juga boleh digunakan untuk bersosial dan berhubung dengan masyarakt sekeliling.

Pemimpin harus lebih menyedari kesan terhadap jangkaan yang tinggi terhadap pekerja. Bekerjasama dan memberi mereka semangat untuk bekerja di keadaan yang terbuka.

Kadang-kadang anda akan merasa segan untuk memberitahu pekerja anda untuk pulang dan berehat kerana anda mengambil berat terhardap mereka. Tidak berbaloi untuk menghabiskan masa untuk becakap tentang bekerja lebih masa dari sepatutnya kerana ia seperti meminum minuman keras – mungkin juga anda salah seorang dari mereka yang sentiasa ingin bekerja.

Mengatasi jangkaan yang tingggi dan bekerja berlebihan

Ia boleh menjadi sukar dan menakutkan untuk pekerja mengatakan “TIDAK” tetapi anda boleh mengatakannya jika anda mempunyai sebab-sebab tertentu. Disini ada beberapa perkara yang pemimpin boleh menerima jika anda mengatakan “Tidak”.

 

1. Ia mengganggu anda untuk mencapai tanggungjawab yang harus dilaksanakan:

“Katakan tidak pada kerja yang tidak berkaitan dalam bidang pekerjaan anda dan mudah diselesaikan oleh individu yang mengarahnya. Mengatakan tidak adalah penting di tempat kerja kerana ia membantu anda untuk dihormati. Jika anda tidak dibayar untuk sesuatu kerja yang tidak seharus anda lakukan dan tugasan itu mengambil masa untuk menyelesaikan tugasan yang seharusnya anda siapkan, jadi disini jika anda mengatakan tidak menandakan komitment terhadap peranan anda dan juga nilai masa anda miliki.” – Eileen Carey, CEO of Glassbreakers, talent development firm.

2. Tidak mencapai matlamat utama:

“Kita mengatakan tidak pada mesyuarat dan projek yang tidak secara langsung yang tidak mencapai matlamat utama kita. Memegang pada peranan adalah kelebihan untuk kita cadangan, perkongsian, pemasaran bersama atau projek projek lain.

Walau bagaimanapun, anda mempunyai masa dan bahan yang terhad, dan ini adalah tugas anda untuk memastikan anda berusaha menggunakan bahan dengansebaik-baiknya dan bijak. Jika anda mendengar cadangan yang mungkin tidak bersesuaian, adalah terbaik jika mendengarnya sepenuhnya dahulu dan kemudian anda boleh menerangkan dengan sopan mengapa ia tidak bersesuaian untuk syarikat pada masa sekarang.

Menjadi seorang yang jujur dengan kebolehan diri  membantu anda dengan yang lain kerana cadangan anda berkemungkinan membolehkan anda dihormati dan komitment untuk tujuan anda.” – Alexandra Friedman dan Jordana Kier, co-founders of LOLA, syarikat penjagaan feminine.

3. Ia bertentangan dengan nilai-nilai anda atau anda tidak dapat menyampaikan matlumat:

“Mengatakan tidak adalah perkara yang susah. Lebih senang untuk kita semua mengatakan ya. Apabila anda menerima peluang, ia membawa anda kepada perkara baru, lebih baik dan juga perkara yang lebih menarik yang boleh membawa peluang dengan lebih lagi. Jika melihat kembali perkara dahulu yang saya lakukan memberi peluang dan membina hubungan, membuatkan saya lebih sedar bahawa menerima peluang adalah perkara yang sangat penting.

Itulah yang dikatakan, mengatakan tidak adalah penting. Anda harus mengatakan tidak jika mereka memberi cadangan dan membuatkan anda tidak selesa dengannya atau boleh membawa risiko kepada anda. Ia juga penting untuk anda mengatakan tidak jika anda tahu anda tidak dapat menyampaikan apa yang sepatutnya. – Amanda Greenberg, CEO dan co-founder of Baloonr, usahawan software developers.

 

Untuk membaca artikel ini dalam bahasa Inggeris, klik Pssst! Are You Overworked?

 

Sila Kongsi

Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com
Leaderonomics Logo

Izinkan kami meminta bantuan anda untuk menderma kepada penyelengaraan laman kami. Mahal jugak lah nak jaga blog ni.

Ramai di luar sana tidak ada akses kepada sumber yang diperlukan untuk mengasah potensi kepimpinan mereka. Oleh itu, content kami akan sentiasa diberikan kepada sesiapa sahaja yang berminat.

Sudikan kamu membantu?

© 2022 Leaderonomics Sdn. Bhd. Hak cipta terpelihara.

Perhatian: Pandangan yang dikongsi di blog ini adalah pendapat peribadi para pengarang dan tidak semestinya dikongsi oleh Leaderonomics.