Tip Kepimpinan: Semuanya Terpulang Kepada Anda

Oct 19, 2018 2 Minit
kehidupan, hala tuju, berfikir

Setiap sesuatu adalah mengenai anda. Dari saat anda bangun pagi hingga saat anda masuk tidur pada malam hari, anda adalah nakhoda hidup anda — membuat pilihan bagaimana anda mahu berinteraksi dengan saat-saat dalam hidup.

Sepanjang pengalaman saya memerhati ribuan pemimpin, saya mengenali kalangan yang menikmati hidup yang lebih senang pada masa dahulu berbanding sekarang. Kalangan yang lain pula pernah terpaksa mengharungi cabaran demi cabaran tetapi kini menikmati hidup yang begitu senang, hinggakan orang ramai kurang percaya hidup mereka pada suatu ketika dahulu begitu penuh dengan onak dan duri.

Dua persoalan penting muncul di sini: apakah fokus mereka, dan bagaimana mereka berinteraksi dengan orang lain.

Mereka yang mempunyai kisah hidup silam yang perit amat sedar akan kepentingan membina perangkaian yang tulen. Mereka sedar mereka perlu menabur lebih banyak nilai daripada mengambil, dan mereka amat konsisten dengan hidup yang berorientasikan matlamat, dan sentiasa memaksimumkan setiap kesempatan.

Mereka yang berjaya tidak semestinya bekerja 24/7 tetapi mereka sentiasa bijak menggunakan masa dan sumber yang ada. Mereka sedar bahawa sementara mereka boleh mendapat bantuan daripada orang lain, akhirnya mereka sendirilah yang bertanggungjawab membentuk hidup sendiri dalam cara yang akan mengukir masa hadapan yang diidamkan mereka.

Jadi, INGAT:

Setiap sesuatu adalah mengenai diri anda. Ia adalah realiti anda, momen anda, masa hadapan anda. Apakah yang anda buat hari ini yang akan menambah nilai kepada hari esok anda?

Berkaitan: Mula Dengan Insan Cerminan Diri

 

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Tangan

Adakah Bantuan Anda, Membantu?

Oleh Michelle Gibbings. Membantu orang lain membuat anda berasa baik. Sementara itu, bentuk dan cara membantu yang diambil perlu dipertimbangkan.

Mar 19, 2023 4 Minit

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Tip Kepimpinan: Rahsia Menjadi Pemimpin Yang Hebat

Dalam Tip Kepimpinan ini, Roshan Thiran mengesyorkan supaya kita mengenal pasti dan menjadikan tokoh-tokoh yang unggul sebagai suri teladan, dan berlatih corak kepimpinan yang ingin kita contohi.

Jun 27, 2017 2 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest