Nak Jadi Gangster?

Dec 18, 2019 2 Minit
gangster, perubahan

Gangster – Kita selalunya mempunyai perspektif tentang ganster bukanlah orang yang baik atau mungkin di antara kita juga berfikir individu seperti mereka tidak mungkin boleh berubah untuk menjadi gangster yang baik.

Jangan salah faham – Setiap individu boleh berubah, dan kita juga boleh berubah menjadi lebih baik. Kemungkinan besar gangster yang kita lihat sangat menakutkan dan digeruni tetapi siapa sangka mereka boleh berubah menjadi pemimpin yang berjaya suatu hari nanti?

Kehidupan kita sudah lama diterapkan budaya menjadi ketua atau pengikut. Mungkin diantara kita mempunyai waktu kita menjadi ketua dan kita menjadi seorang ketua yang hanya mengarah saja dan pengikut hanya mengikut arahan.

Tidak mengapa jika dulu anda memberi arahan sahaja. Setiap individu diberi peluang untuk berubah menjadi seorang yang lebih baik. Seorang pemimpin yang berjaya sentiasa mahu belajar dan dia tidak melihat dirinya lebih tinggi dari orang lain.

“Pemimpin yang hebat adalah seseorang yang sanggup berkorban untuk menyelamatkan bilangan orang. Pemimpin yang lemah mengorbankan orang untuk menyelamatkan bilangannya.” – Kata Simon Sinek

Tiga tips menjadi pemimpin yang baik:

  1. Melakukan bersama-sama dan bukan sahaja mengarah
  2. Mengajar dan juga belajar
  3. Dihormati bukan ditakuti

Kebanyakkan kita salah faham akan konsep sebagai seorang pemimpin atau ketua. Tidak kira di perkara yang besar mahupun perkara yang kecil.

Pemimpin yang baik adalah seseorang yang ingin melihat kedewasaaan didalam pekerja-pekerja atau organisasinya, tetapi pemimpin yang lemah hanya menggunakan kelebihan atau kekuatan orangnya untuk kepetingan diri sendiri.

Melakukan bersama-sama dan bukan sahaja mengarah

Mengarah seseorang adalah perkara yang begitu senang kerana kita tidak perlu mengerjakan tugasan yang diberi tetapi untuk menjadi seorang pemimpin yang baik kita haruslah melakukan juga kerana seperti kata pepatah “bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”

Di samping itu, jika kita melakukan sesuatu tugasan bersama-sama kita dapat berfikir dan melakukanya sebagai satu kumpulan.

Mengajar dan juga belajar
Tidak semua pemimpin yang rela mengajar pengikutnya. Mungkin kita tau ada segolongan pemimpin kita kurang senang berkongsi bagaimana beliau boleh berjaya ataupun sesetengah pemimpin juga ada yang tidak mahu belajar dari kesilapannya atau sesuatu yang baru kerana begitu yakin akan diri sendiri.

Berkaitan: Tip Kepimpinan: Belajar Daripada Pemimpin Yang Hebat

Dihormati bukan ditakuti

Pemimpin yang hebat tidak akan menimbulkan suasana yang tegang antara beliau dan pengikutnya. Perkara yang sangat penting ialah menghormati di kalangan pekerja tidak kira majikan atau orang atasan.

Pemimpin yang menunjukkan nilai-nilai yang baik ialah pemimpin yang menghormati pekerjanya.

  1. Mendengar pendapat rakan sekerja atau pekerjanya.
  2. Menerima pendapat dengan rendah hati.
  3. Membetulkan kesilapan pekerja dengan cara yang menghormati mereka.

Akhir sekali, untuk membina diri kita menjadi pemimpin yang berpengaruh dan berjaya kita haruslah sentiasa ingin belajar supaya sepanjang proses pembentukkan diri kita boleh menjadi lebih baik.

 

Untuk berhubung dengan lebih lanjut, email editor@leaderonomics.com 

Sila Kongsi

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Bunga

Membuka Potensi Anda: Memanfaatkan SkillsFuture Singapura untuk Pertumbuhan Peribadi

Oleh Germaine Ignacio. Apabila mempertimbangkan kos kursus SSG yang agak rendah berbanding dengan alternatif peningkatan kemahiran yang lain, mengambilnya adalah tidak perlu, terutamanya jika anda boleh mencari masa.

May 28, 2023 4 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Biar Mereka Gagal

Setiap pemimpin yang hebat pasti pernah gagal berulang kali dalam kembara kehidupannya. Belajar daripada setiap kegagalan. Jangan ulanginya. Jadikan kegagalan-kegagalan itu sebagai batu asas kejayaan masa hadapan. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Tidak Mengapa, Biar Mereka Gagal.

Jul 06, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest