Melaraskan Persekitaran

Sep 20, 2017 1 Minit
rumput hijau, persekitaran
Masalah Besar, Penyelesaiannya Ringkas

Tidak berapa lama yang lalu, saya berasa bimbang akan pekerja di Leaderonomics. Saya melihat semakin hari semakin kurang interaksi antara mereka. Kebanyakan mereka memilih untuk bekerja dari rumah berbanding datang ke pejabat (kami mengamalkan dasar kerja fleksibel). Saya teringat pada beberapa lewat petang, hanya saya dan Hui Ming (pengasas bersama Leaderonomics) yang ada di pejabat.

Salah satu sebab ini berlaku ialah kerana kami telah berkembang terlalu pantas. Dalam masa beberapa bulan, bilangan kakitangan kami bertambah dua kali ganda, menyebabkan berlakunya kesesakan ruang.

Ini amat membimbangkan kerana kebanyakan idea dan inisiatif yang mantap terhasil daripada perbincangan santai antara pekerja. Masalah ini turut dialami Google. Google juga percaya bahawa perbincangan santai membuahkan inovasi seperti Gmail dan Street View.

Seperti saya, mereka di Google percaya bahawa adalah penting untuk pekerja berada di pejabat dan berinteraksi antara satu sama lain. Bekerja di rumah bagus untuk mencapai keseimbangan antara kerja dan kehidupan namun ia langsung tidak menyumbang kepada cetusan idea dan kreativiti.

Masalah yang saya hadapi ini genting. Bekerja di rumah sudah menjadi kebiasaan. Saya boleh mengarahkan pekerja datang ke pejabat tetapi ini akan membuatkan mereka berasa kecewa (seperti yang berlaku apabila Marisa Meyer mewajibkan semua pekerja datang ke pejabat, lalu menimbulkan pelbagal masalah dan ketegangan). Maka, menyedari bahawa perubahan yang dilaksanakan melalui perintah akan mendatangkan kesan negatif, saya sebaliknya mengambil keputusan untuk melaraskan persekitaran.

Suasana bagaikan di rumah

Kami mewujudkan suasana bagaikan di rumah di pejabat baharu. Semua orang harus menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam pejabat. Kami juga meletakkan rumput tiruan di beberapa bahagian lantai untuk mewujudkan suasana seperti di rumah.

Hasilnya, tanpa mengeluarkan apa-apa arahan, para pekerja mula menjadikan pejabat ini sebagai rumah mereka. Mereka bekerja lebih masa, sering mengadakan perbincangan santai antara satu sama lain, seakan-akan sebuah keluarga dan kerap meluangkan masa semalaman di pejabat untuk berinteraksi dan mendapatkan idea.

Tiada langsung perubahan dasar, mahupun arahan daripada orang atasan. Hanya pelarasan persekitaran secara serba sedikit. Ini telah mendorong perubahan tingkah laku. Bagaimanakah ini terjadi?

Membina jalan

Saya membaca sebuah buku yang bagus hasil karya dua beradik, Chip dan Dan Health, yang bertajuk Switch. Mereka sentiasa mendengar rungutan ramai orang, yang menyatakan “susah untuk berubah” dan “manusia bencikan perubahan.”

Namun mereka berasa pelik, jika susah untuk berubah mengapa manusia dengan hati terbuka menerima perubahan setiap hari, seperti melangsungkan perkahwinan, mempunyai cahaya mata, atau mendapatkan telefon baharu.

Mereka juga hairan kenapa perubahan kecil seperti perlunya menghantar laporan perbelanjaan pada masa yang tepat pula dibantah sesungguh-sungguhnya.

Kajian menunjukkan otak kita dilengkapi dengan dua “sistem”, iaitu sistem rasional dan sistem emosional. Apabila dua sistem ini sejajar antara satu sama lain, senang untuk manusia menerima perubahan; namun apabila yang sebaliknya terjadi, perubahan itu sangat melelahkan.

Jadi bagaimana cara untuk memastikan dua sistem ini dalam keadaan sejajar?

Menurut dua beradik ini, salah satu cara untuk mencapai kesejajaran ini adalah dengan ‘membina sebuah jalan’. Mereka percaya jika kita mengubah persekitaran dengan mewujudkan sebuah jalan, kebanyakan orang akan mengikut jalan baharu ini.

Sofa yang selesa

Dalam buku ini, penulis memberi contoh seorang guru sejarah (Bart Millar), yang berasa kecewa kerana dua pelajarnya selalu lambat masuk ke kelas dan suka mengganggu sesi pembelajaran.

Kebanyakan guru akan menganggap dua pelajar ini sebagai budak nakal lalu menghalau mereka dari kelas. Tetapi Bart beranggapan sebaliknya. Dia percaya mereka lewat dan suka mengganggu disebabkan keadaan di sekitar kelas.

Pelajar yang kononnya ‘hebat’ suka duduk di bahagian belakang dalam kelas. Pelajar hebat ini ada delusi bahawa peri laku mereka yang suka mengganggu itu menjadikan mereka ‘hero’ dalam kelas.

Maka, Bart mengambil keputusan untuk ‘melaraskan persekitaran’ kelas itu. Dia membeli sebuah sofa, yang diletakkannya di bahagian hadapan dalam kelas. Pelajar pertama yang datang ke kelas setiap hari boleh duduk (dan bersandar!) atas sofa itu.

Anda rasa siapakah yang bergegas datang awal ke kelas setiap hari? Dua budak yang pada mulanya suka menimbulkan gangguan, akhirnya dengan ‘sukarela’ datang awal setiap hari dan duduk di hadapan.

Manusia bukan masalahnya

Secara umum, kajian menunjukkan bahawa manusia bukanlah punca sebenar permasalahan. Tetapi situasi.

Selalunya kita menangani masalah dengan menganggap sesuatu isu timbul disebabkan oleh seseorang. Menurut ahli psikologi terkemuka di Stanford iaitu Lee Ross, manusia sering kali tidak peka dengan situasi sebenar; kita dengan mudahnya meletakkan “sebab musabab berlakunya kesilapan” pada seseorang.

Kajiannya merumuskan bahawa kita cenderung untuk melihat peri laku seseorang dengan menganggap ‘dia sememangnya begitu’ daripada ‘memandang situasi yang dihadapi mereka’, yang selalunya menyumbang pada masalah.

Beberapa tahun lepas, saya mengendalikan sebuah organisasi yang merupakan usaha sama antara sebuah organisasi global dan syarikat tempatan milik kerajaan.

Budaya organisasi ini mengikut acuan syarikat tempatan, yang mempunyai perkembangan yang minimum dan persekitaran yang membantutkan produktiviti. Pekerja selalu mengular, sentiasa mencari kesempatan untuk keluar menghisap rokok. Mereka tiada motivasi langsung untuk menambah baik atau menyokong pertumbuhan perniagaan.

Malah, apabila ada kerja baharu masuk, kebanyakan pekerja berasa sangat kecewa. Apabila saya menyertai syarikat baharu ini, mudah sekali bagi saya melihat keadaan dan menyalahkan orang lain.

Hasil daripada pengalaman bekerja di syarikat global, saya nampak dengan jelas bahawa kualiti tenaga kerja adalah penyebab kepada prestasi yang lemah bagi syarikat itu. Namun daripada mengeluarkan ‘pisau cincang’, dan ‘membawa masuk orang baharu’, kami mengambil keputusan untuk ‘melaraskan situasi’.

Bagaimana jika Lee Ross betul dan masalah sebenar bukan berpunca daripada orang, sebaliknya situasi?

Bagaimana pagar membawa transformasi

Kami memulakan program ‘transformasi’ dengan membuat sesuatu yang paling aneh, iaitu memasang pagar.

Oleh kerana usaha sama ini berlaku di tengah-tengah bahagian operasi syarikat tempatan, produktiviti rendah yang menjadi budaya rakan kongsi tempatan turut menguasai budaya usaha sama ini.

Dengan membina pagar, kami melaraskan persekitaran dengan harapan budaya baharu yang berprestasi tinggi akan wujud.

Dalam beberapa minggu sahaja, kami beroleh hasil yang mengejutkan. Tabiat mengular untuk merokok semakin jarang berlaku kerana agak menyusahkan untuk merokok di dalam kawasan yang berpagar itu.

Kami mula memacu inisiatif baharu dan pekerja mula menyahut seruan kami. Dalam dua tahun, kami menjadi organisasi yang paling produktif di dunia dalam industri ini. Pagar ini mendatangkan kesan!

Pelarasan persekitaran dilaksanakan untuk membolehkan kelakuan baik diamalkan dengan mudah dan menjadikan kelakuan buruk susah untuk dibuat.

Peter Gollwitzer menegaskan bahawa kebanyakan orang membuat keputusan tanpa berfikir panjang.

Dalam menetapkan keputusan, “manusia membiarkan persekitaran menguasai perilaku mereka.”

Jadi, bagaimana pemimpin boleh membentuk sebuah persekitaran yang bukan sahaja menyebabkan perilaku yang tidak diingini sukar untuk dilakukan, malah menjadikannya mustahil?

Membaiki tingkap yang pecah

Pada tahun 1992, terdapat 2154 kes bunuh dan 626,182 kes jenayah berat yang dilaporkan di New York.

Tetapi dalam masa lima tahun di Bandar New York, kes bunuh berkurang hampir 70% manakala kes jenayah berat menurun sebanyak 50%.

Saya sempat bekerja dan tinggal di situ semasa tempoh itu dan menyaksikan sendiri perubahan Bandar New York daripada sebuah tempat yang berbahaya menjadi salah sebuah bandar yang paling selamat didiami.

Bagaimanakah kadar jenayah boleh turun mendadak dalam masa yang singkat? Jawapannya senang: Dengan melaraskan persekitaran.

Pihak penguasa di Bandar New York menumpukan usaha menghapuskan jenayah kecil serta membaiki semua tingkap yang rosak dan dinding yang diconteng di bandar ini.

Mereka bekerja tanpa mengenal erti penat untuk membersihkan semua contengan di semua stesen kereta api bawah tanah.

Apabila stesen-stesen ini nampak bersih dan jenayah kecil berjaya ditangani, penduduk di situ beranggapan jenayah bukanlah sebahagian daripada persekitaran bandar ini. Tidak lama kemudian, jenayah besar lenyap begitu sahaja.

Artikel berkaitan: Perbaiki Tingkap Pecah

Memantapkan latar suasana

Pemimpin yang hebat tidak membabi buta meletakkan kesalahan pada ‘orang jahat’, atas perilaku yang tidak diingini.

Sebaliknya mereka akan berfikir, “Bagaimana cara untuk mewujudkan suasana yang boleh menggalakkan orang ramai berbuat baik?” Ingat, apabila keadaan berubah, tingkah laku manusia turut berubah. Maka ubahlah keadaan anda.

Menurut dua beradik Heath, ‘melaraskan persekitaran’ boleh dilakukan dengan mudah, seperti memindahkan jam loceng ke sisi katil yang berjauhan dari tempat tidur, supaya anda tidak boleh menekan butang tunda dengan mudah.

Untuk mendorong diri bersenam di pagi hari, daripada hanya berangan-angan menjadi sihat, cuba hamparkan pakaian gim anda pada waktu malam, supaya anda akan nampak baju gim itu sebaik saja bangun tidur.

Perubahan kecil boleh mendatangkan manfaat yang amat besar bukan sahaja kepada ketua perniagaan, malah individu.

Akhir kata

Masalah besar, penyelesaiannya ringkas. Masalah besar jarang dapat diselesaikan dengan cara yang kompleks. Selalunya, masalah sebegini diselesaikan dengan menggunakan langkah-langkah kecil secara berturut-turut.

Seperti penguasa Bandar New York yang membanteras jenayah berleluasa melalui campur tangan secara kecil-kecilan, melaraskan persekitaran adalah jalan penyelesaian yang lebih berkesan daripada melaksanakan perubahan drastik secara ketara.

Persoalan yang lebih besar ialah bolehkah anda merancang sebuah persekitaran yang mengekang perilaku yang tidak diingini, serta menjadikan perilaku yang bagus sebagai norma?

Sekiranya anda berbuat demikian, anda sebenarnya berada dalam hala yang betul, memacu perubahan melalui jalan mudah!

Roshan Thiran percaya setiap orang mempunyai bakat terpendam, yang menanti masa untuk dicetuskan. Anda boleh menghubunginya melalui  roshan.thiran@leaderonomics.com, Facebook  dan Twitter untuk mendapat pandangan dan nasihat beliau mengenai urusan perniagaan, pemantapan kepimpinan peribadi dan profesional. Untuk membaca artikel ini dalam bahasa Inggeris, klik Tweak The Environment

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Nilai Murni

Alt

Roshan is the Founder and “Kuli” of the Leaderonomics Group of companies. He believes that everyone can be a leader and "make a dent in the universe," in their own special ways. He is featured on TV, radio and numerous publications sharing the Science of Building Leaders and on leadership development. Follow him at www.roshanthiran.com

Alt

Cadangan Buat Kamu

Fokus Pada Pembacaan yang Berkualiti, Bukan Kuantiti

Fokus Pada Pembacaan yang Berkualiti, Bukan Kuantiti

Oleh Roshan Thiran. “Bagi saya, pembacaan yang berkualiti adalah seperti berbual mesra dengan mentor yang bijak.”

Sep 04, 2022 5 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Jadilah Pemimpin: Mengukir Sesuatu Kelainan Yang Ketara

Sesuatu kelainan yang ketara boleh diukir untuk meninggalkan impak yang besar. Tetapi, ia harus bermula dengan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang anda boleh ikuti untuk mengukir sesuatu kelainan.

Feb 14, 2017 0 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest