Tip Kepimpinan: Lawan, Jangan Lari Dari Masalah

Apr 20, 2018 1 Minit
lawan

Apakah yang akan anda lakukan apabila berhadapan dengan masalah perhubungan atau dilema emosi? Lawan atau lari?

Adakah anda cuba melepaskan diri dari mengambil sebarang keputusan; selamba sahaja seakan-akan tiada apa-apa yang terjadi; atau anda dengan berani berhadapan dan berusaha mencari penyelesaian tanpa mengira betapa sukar sekalipun masalah itu. Pilihan adalah dalam tangan. Ia akan membayangkan diri anda yang sebenarnya, dan menentukan masa hadapan anda serta hala tuju hidup anda.

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Jangan larikan diri dari masalah-masalah dan konflik-konflik dalaman. Bersemuka dengannya. Tingkatkan keberanian anda. Buatlah pilihan melawan, dan bukannya berlari.

Jangan menyerah. Hari ini sulit, esok akan menjadi lebih buruk, tetapi lusa, mtahari akan bersinar. Tetap lawan.

Berkaitan: Adakah Anda Seorang Pemimpin Yang Berani?

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Anda Seorang Pemimpin

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Jadilah Pemimpin: Mengukir Sesuatu Kelainan Yang Ketara

Sesuatu kelainan yang ketara boleh diukir untuk meninggalkan impak yang besar. Tetapi, ia harus bermula dengan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang anda boleh ikuti untuk mengukir sesuatu kelainan.

Feb 14, 2017 0 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest