Tip Kepimpinan: Fokus Pada Apa Yang Anda Ada

Apr 27, 2018 1 Minit
fokus, pandangan

W. Mitchell terbabit dalam dua kemalangan yang mengakibatkan mukanya berparut, jari-jarinya terputus, dan bahagian bawah tubuhnya lumpuh. Tetapi, dia membuat pilihan untuk memberi fokus pada apa yang dia masih ada. 

Namun dia tetap berkata, “Sebelum semua ini terjadi, saya terdaya melakukan 10,000 perkara. Kini, cuma tinggal 9,000. Saya boleh menghabiskan sisa hidup saya memikirkan kehilangan 1,000 perkara itu atau saya boleh memilih memberikan tumpuan pada 9,000 perkara yang masih terdaya saya lakukan.”

Atas usaha gigih sendiri, dia seterusnya menjadi seorang jutawan, penceramah yang dicari-cari, dan seorang datuk bandar.

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Jangan habiskan masa dan tenaga asyik memikirkan kekurangan anda. Sebaliknya, fokus pada apa yang anda miliki dan gunakan segala itu sebaik mungkin.

Berkaitan: Disiplin Dan Fokus

 

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Imej Vektor

Pasaran Digital dan Kepimpinan dan Pembangunan – Keupayaan Masa Depan (Bahagian 3)

Oleh Arun Nagarajah. Temui arah aliran masa depan dalam kepimpinan digital dan pasaran pembangunan: peningkatan pendedahan jenama, saluran pemasaran yang dipertingkatkan dan kuasa bukti sosial.

Jun 06, 2023 5 Minit

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Biar Mereka Gagal

Setiap pemimpin yang hebat pasti pernah gagal berulang kali dalam kembara kehidupannya. Belajar daripada setiap kegagalan. Jangan ulanginya. Jadikan kegagalan-kegagalan itu sebagai batu asas kejayaan masa hadapan. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Tidak Mengapa, Biar Mereka Gagal.

Jul 06, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest