Tip Kepimpinan: Belajar Daripada Pemimpin Yang Hebat

Mar 23, 2018 1 Minit
rahsia, pemimpin

Ramai orang kerap bertanya apakah rahsia kepimpinan?  Jawapan saya biasanya sama sahaja: Tiada rumusan rahsia untuk belajar menjadi pemimpin yang hebat.

Untuk menjadi seorang pemimpin yang hebat, kita perlu bekerja keras dan banyak berlatih. Kita perlu pandai memerhati, mendengar dan bekerja bersama dengan pemimpin-pemimpin.

Belajar kepimpinan

Apabila kita mendengar, melihat dan membuat kerja dengan pemimpin-pemimpin, kita akan belajar daripada mereka.

Misalnya, jika kita mahu menjadi seorang pemimpin, baca tentang pemimpin-pemimpin hebat seperti Mahatma Gandhi, Mother Teresa dan Abraham Lincoln. 

 Gandhi, Mother Theresa, Lincoln dalam stem matawang. 

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Belajar dan menimba inspirasi daripada pemimpin-pemimpin yang hebat. Ini mungkin pertanda permulaan perjalanan kepimpinan anda.

Berkaitan: Sifat Pemimpin Yang Baik Berbanding Pemimpin Yang Teruk

 

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Kejayaan

Kejayaan Memerlukan Bantuan

Oleh Simon Sinek. Ada sesuatu yang boleh dikatakan sebagai yang paling bijak atau paling berbakat di dalam bilik; sayang sekali ia tidak banyak membantu dalam realiti. Kejayaan, mengikut sebarang definisi, adalah sukan berpasukan. Saya mempelajari butiran kecil ini dengan cara yang sukar.

Nov 20, 2022 3 Minit

Lelaki bersama Jaket

Strategi Cinta dalam Memimpin bersama Roshan Thiran

Di episod 2, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya tentang strategi cinta dalam memimpin sebuah syarikat atau organisasi. Roshan akan memberi pandangan dari sudut yang berbeza bagaimana seseorang pekerja serta pemimpin dapat menyemai perasaan kasih dan sayang kepada sesebuah organisasi itu.

Mar 14, 2023 10 Min Podcast

Alt

Akui Kesilapan Di Tempat Kerja: 10 Cara Terbaik

Kita tidak boleh lari dari kesilapan. Biarpun naluri kita akan lazimnya mempertahankan diri tetapi sekiranya kita bersalah, akuilah kesilapan itu. Tontoni video TOP 10 untuk belajar cara-cara mengakui kesilapan di tempat kerja.

Aug 09, 2017 8 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest